Trzynasta edycja konkursu spotów reklamowych o Funduszach Europejskich w ramach Międzynarodowego Festiwalu Camerimage w Toruniu dla województwa podkarpackiego będzie należeć do szczęśliwych. Po raz szósty nasz region znalazł się w gronie laureatów prestiżowego plebiscytu na najlepsze spoty o tematyce związanej ze środkami unijnymi. Na podium stanęliśmy tym razem z województwem łódzkim. Laury w drugiej kategorii zebrały województwa: kujawsko – pomorskie i lubelskie. W tym roku przyznano także nagrodę specjalną, która powędrowała do województwa kujawsko – pomorskiego i dwie nagrody publiczności w dwóch kategoriach, które wraz z gospodarzami zdobyło również Mazowsze.

Cztery różne oceny

W jury konkursu zasiadają co roku znakomici specjaliści z zakresu produkcji filmowej, świata marketingu oraz eksperci związani z Funduszami Europejskimi

„Gdyby ten spot nie był podpisany, to ja i tak wiedziałbym, że to produkcja z województwa podkarpackiego. Ten region wypracował sobie własny styl mówienia o funduszach, taki trochę paradokumentalny. Zawsze znajdowany jest prawdziwy bohater, na szczęście zawsze jest on ciekawy i ten sposób opowiadania jest powtarzany co roku, w dobrym tego słowa znaczeniu. Szacunek za to!” – mówił podsumowując konkurs Jan Majle, copywriter, dyrektor kreatywny w Agencji Change Serviceplan.

W gronie oceniających znaleźli się również: Maria Galewska, ekspertka z zakresu Funduszy Europejskich, Janusz Gauer, autor zdjęć filmowych oraz Wojciech Bizub, marketer, CEO agencji WBIZNES.

Moją uwagę zwróciła swojskość tego spotu. Wyobraziłem sobie, że tak mogłaby się wypowiadać moja mama i ktoś, kto realnie opowiada o tych funduszach. To nie jest język urzędniczy, to jest język ludzi. I to buduje bliskość. Uważam, że Fundusze Europejskie właśnie potrzebują tej bliskości, oswojenia chociaż nie zawsze jest to możliwe do osiągnięcia – podkreślał szef agencji WBIZNES.

Zakręcony spot

Według opinii zebranych na Camerimage, nagrodzony spot z Podkarpacia jest autentyczny, budzi sympatię i zainteresowanie. Jego bohaterki - członkinie Spółdzielni Zakręcone z Wólki Hyżneńskiej - dzielą się w nim swoimi doświadczeniami związanymi z wykorzystaniem Funduszy Europejskich w ich lokalnej działalności. Jak mówią, Fundusze Europejskie pomogły im po prostu znaleźć przepis na własny sukces.

Spot został nakręcony przez rzeszowską agencję Brzysky Films, w ramach kampanii promocyjnej realizowanej przez spółkę MDI z Krakowa na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie.

W konkursie zaprezentowano 22 filmy w dwóch kategoriach: do 45 sekund i do 3 minut.

Sześć statuetek, za najlepsze spoty o tematyce związanej ze środkami unijnymi, na pierwszym planie satuetka z 2022 r.

Sylwia Tęcza
Oddział promocji Funduszy Europejskich