Materiały ze szkolenia on-line dotyczącego nowej ustawy Prawo zamówień publicznych – jak przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym w projektach RPO WP, które odbyło się w dniach 15-16 kwietnia oraz 4-5 maja 2021 r.
Program szkolenia:
- Zagadnienia wprowadzające – systematyka nowej ustawy, wykładnia przepisów prawa – zastosowanie Dyrektyw Unijnych.
- Niezbędne akty wykonawcze – katalog kluczowych aktów prawnych.
- Zakres przedmiotowy i podmiotowy stosowania nowej ustawy PZP.
- Kluczowe definicje wprowadzone nową ustawą PZP: Zasada efektywności wydatkowania środków publicznych jako poszerzenie katalogu zasad udzielania zamówień publicznych; Pojęcie głównego przedmiotu zamówienia w przypadku zamówień mieszanych; Dokumenty zamówienia; Środki dowodowe przedmiotowe i podmiotowe; Warunki zamówienia;
- Przygotowanie postępowania – opis przedmiotu zamówienia, nowe zasady szacowania wartości; dokumentowanie tego etapu postępowania. Szacowanie wartości zamówienia i konkursu – niedozwolony podział zamówienia na części a ominięcie stosowania przepisów ustawy – usługi lub dostawy o charakterze ciągłym.
- Nowe regulacje w zakresie osób odpowiedzialnych za prowadzenie postępowania – komisje przetargowe. Zmiany w zakresie przesłanek wyłączenia z postępowania. Ustawowe terminy składania oświadczeń.
- Tryby udzielania zamówień dla postępowań poniżej i powyżej progów unijnych, podział ze względu na wartość – kluczowe różnice:
- Tryb podstawowy – przetarg nieograniczony;
- Tryb podstawowy - analiza porównawcza trzech wariantów trybu podstawowego. Prawa i obowiązki w zależności od wybranego wariantu Kluczowe obowiązki Zamawiającego:
- Minimalny termin na przeprowadzenie procedury;
- Kluczowe elementy formalne. Zasady prowadzenia negocjacji z Wykonawcami.
- Specyfikacja Warunków Zamówienia oraz jej kluczowe zapisy;
- Projekt umowy jako załącznik do Specyfikacji Warunków Zamówienia.
- Publikacja ogłoszenia o zamówieniu oraz udostępnianie dokumentów zamówienia – nowe zasady postępowania. Pozostałe obowiązki publikacyjne w toku postępowania.
- Zasady komunikacji – w jakich przypadkach dopuszczalna jest komunikacja ustna?
- Wyjaśnienia treści Specyfikacji Warunków Zamówienia, terminy składania wniosków, zmiana treści dokumentów zamówienia przez Zamawiającego w toku postępowania. Zamieszczanie o zmiana ogłoszenia o zamówieniu.
- Przygotowanie oferty przez Wykonawcę oraz jej złożenie. Prowadzenie postępowania w postaci elektronicznej: Wadium w postępowaniu – zmiany w stosunku do obecnego stanu prawnego; Związanie ofertą, przedłużanie okresu związania ofertą. Skutki braku zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.
- Kwalifikacja podmiotowa Wykonawców (obligatoryjne i fakultatywne przesłanki wykluczenia) oraz dokumenty i oświadczenia przedkładane przez Wykonawcę w postępowaniu. Ważność dokumentów, zasady uzupełniania. Podmiotowe środki dowodowe. Aktualność dokumentów
- Konsorcja i podmioty trzecie w postępowaniu – zmiany.
- Kryteria oceny ofert w postępowaniu – analiza porównawcza.
- Otwarcie ofert – możliwość otwarcia w innym niż wyznaczony terminie. Oferty w postaci elektronicznej, problemy z otwarciem oferty – możliwe sposoby działania Zamawiającego.
- Badanie i ocena ofert, dokumenty i oświadczenia w postępowaniu oraz uzupełnianie przedmiotowych środków dowodowych – wezwanie do złożenia lub uzupełnienia środków dowodowych.
- Nowe przesłanki odrzucenia oferty w postępowaniu.
- Wybór oferty po terminie związania.
- Oferty dodatkowe w postępowaniu.
- Sytuacje szczególne – niemożność dokonania rozstrzygnięcia.
- Udzielenie zamówienia publicznego / unieważnienie postępowania – przesłanki.
- Umowy w nowym stanie prawnym: kluczowe zapisy, treści obowiązkowe w umowie, zabezpieczenie należytego wykonania umowy, klauzule niedozwolone, aneksowanie umów, waloryzacja wynagrodzeń, podwykonawstwo i regulacje podwykonawstwa w umowie, odstąpienie od umowy lub jej unieważnienie. Zasady stosowania zaliczek / częściowych płatności.
- Nowe obowiązki informacyjne związane z zawarciem oraz realizacją (ewaluacja realizacji umowy) lub zakończeniem realizacji umowy.
- Środki ochrony prawnej w nowym stanie prawnym – zasady postępowania oraz nowe regulacje. Katalog możliwych do zaskarżenia czynności Zamawiającego oraz tryb postępowania.
- Obowiązki informacyjne, zasady udostępniania dokumentacji oraz obowiązki publikacyjne ciążące na Zamawiających.
Do pobrania:
- Prezentacja ze szkolenia dot. nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych – tryb podstawowy (PDF, 11.14 MB)
- Podmiotowe środki (PDF, 20.56 KB)
- Sposób sporządzania i przekazywania informacji (PDF, 86.76 KB)
- Plan postępowań (PDF, 270.32 KB)
- Ogłoszenie o wykonaniu umowy (PDF, 213.1 KB)
- Ujednolicony tekst nowej ustawy (PDF, 2.32 MB)