Oś priorytetowa 9. Jakość edukacji i kompetencji w regionie
- Rozwój edukacji przedszkolnej
- tworzenie nowych lub wsparcie funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego,
- rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia
zwiększające szanse edukacyjne dzieci oraz wyrównujące zdiagnozowane deficyty,
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków
wychowania przedszkolnego.
- Poprawa jakości kształcenia ogólnego
- przygotowanie uczniów do zatrudnienia lub kontynuacji nauki, w tym wyposażenie ich
w kompetencje kluczowe niezbędne na rynku pracy oraz właściwe postawy/umiejętności,
które stanowią fundament dla dalszego podnoszenia kwalifikacji i umiejętności
w ramach kształcenia przez całe życie,
- podnoszenie efektywności kształcenia uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych
oraz matematycznych, w tym stworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty
warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu,
- wzrost wykorzystania przez szkoły i placówki systemu oświaty technologii
informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania, w tym przygotowanie nauczycieli
do korzystania z TIK w nauczaniu przedmiotowym, a także rozwijanie podstawowych
oraz zaawansowanych kompetencji cyfrowych uczniów,
- rozwój indywidualizacji nauczania poprzez wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi oraz uczniów młodszych,
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli z zakresu umiejętności
interpersonalnych i społecznych oraz korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnych,
zastosowania aktywizujących metod pracy z uczniem, w szczególności poprzez wykorzystanie metod
eksperymentu naukowego w edukacji, a także zapewnienie narzędzi diagnostyki psychologiczno –
pedagogicznej i metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia,
- pomoc stypendialna dla uczniów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji materialnej, kształcących
się w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie ogólne, którzy osiągają
wysokie wyniki w nauce, w szczególności w zakresie przedmiotów przyczyniających się do podniesienia
ich kompetencji kluczowych tj. w zakresie TIK, nauk matematyczno – przyrodniczych i języków obcych.
- Poprawa jakości kształcenia zawodowego
- podniesienie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez lepsze dostosowanie form,
metod i warunków jego prowadzenia do wymagań gospodarki i rynku pracy, a także zwiększenie
zaangażowania instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty
prowadzących proces kształcenia i szkolenia zawodowego, poprzez:
* doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów
praktycznej nauki zawodu,
* podnoszenie umiejętności oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczniów
i słuchaczy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe,
* tworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe
warunków zapewniających wysoką jakość nauczania, w tym zwłaszcza odzwierciedlających
naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów,
* rozwój współpracy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe
z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym,
* pomoc stypendialna dla uczniów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji materialnej,
kształcących się w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych, którzy osiągają wysokie
wyniki w nauce w zakresie przedmiotów zawodowych/technicznych.
- Wsparcie osób dorosłych (rozwój kompetencji kluczowych i uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych)
- podnoszenie umiejętności oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczestników
pozaszkolnych form kształcenia zawodowego i wzmacnianie ich zdolności do zatrudnienia
(kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, inne kursy prowadzące
do uzyskania kwalifikacji zawodowych),
- kształcenie w formach pozaszkolnych (szkolenia i kursy) osób dorosłych, z własnej inicjatywy
zainteresowanych zdobyciem, podniesieniem lub uzupełnieniem kompetencji kluczowych
w zakresie TIK i języków obcych,
- programy formalnego potwierdzania kwalifikacji uzyskanych drogą nieformalną lub pozaformalną.