Serwis Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego

Pytanie:

Czy gmina może ubiegać się o dofinansowanie termomodernizacji budynku mieszkalnego, w którym 1 lokal stanowi jej własność, a pozostałe 5 lokali zostało wykupionych przez mieszkańców? Gmina jest zarządcą całej nieruchomości.

Rysunek dot budynków mieszkalnych

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz.U.2015.1892) ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Dlatego w omawianym przypadku wspólnota istnieje, nawet jeśli nie podejmowała działań, związanych z organizacją swojego funkcjonowania.

  1. W ramach obecnego naboru wniosków do działania 3.2. Modernizacja energetyczna budynków gmina, po wyrażeniu takiej woli przez członków wspólnoty, może ją reprezentować - jako beneficjenta i wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie.
  2. Wydatki kwalifikowane mogą obejmować cały budynek, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w Regulaminie konkursu i Wytycznych IZ RPO WP na lata 2014-2020 w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach RPO WP 2014-2020 (EFRR).
  3. W ramach załącznika nr 15 (Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego oraz dokumenty określające zasady reprezentacji wnioskodawcy) do wniosku o dofinansowanie, należy przedstawić dokumenty potwierdzające przekazanie uprawnienia do reprezentowania wspólnoty przez wybraną osobę lub podmiot, a odpowiednie uzasadnienie zamieścić w studium wykonalności. Należy również zwrócić uwagę, że współwłaściciele budynku (członkowie wspólnoty) powinni uregulować prawa i obowiązki wynikające z realizacji projektu, w tym kwestie np. wkładu finansowego, realizacji zamówień, rozliczeń i odpowiedzialności za prawidłową realizację inwestycji, trwałość projektu.
  4. We wniosku o dofinansowanie w polu A.8 „Wnioskodawca/Partner” należy wskazać nazwę i dane wspólnoty. Natomiast w polu A.11 – dane osoby upoważnionej przez wspólnotę do jej reprezentacji.
  5. Jeżeli beneficjentem będzie wspólnota mieszkaniowa – specyficzny podmiot, którego celem jest zarządzanie nieruchomością wspólną, to dofinansowanie nie będzie objęte pomocą publiczną.

    Pomoc publiczna wystąpi, gdy w budynku wspólnoty znajdować się będzie lokal wykorzystywany do działalności gospodarczej (np. sklep, biuro, warsztat itd.).

    Dodatkowe informacje dotyczące pomocy publicznej – patrz http://www.rpo.podkarpackie.pl/index.php/op-iii-czysta-energia/813-wyjasnienia-dotyczace-naboru-w-ramach-dzialania-3-2-modernizacja-energetyczna-budynkow-wielorodzinne-budynki-mieszkalne.

    Podsumowując – gmina może być reprezentantem wspólnoty i złożyć w jej imieniu wniosek o dofinansowanie.

  6. W odniesieniu do budynków zlokalizowanych na obszarze ROF i miast subregionalnych należy mieć na uwadze, że zgodnie z obowiązującym Regulaminem konkursu w ramach RPO WP nie mogą uzyskać dofinasowania wspólnoty zlokalizowane na tych obszarach.

Symbol punktu na mapie Znajdź punkt informacyjny
Funduszy Europejskich

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w regionie
Al. Łukasza Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów
Telefon: +48 17 747 64 15 , +48 17  747 64 82
zapytaj@podkarpackie.pl
poniedziałek: 7:30 - 18:00, wtorek - piątek: 7:30 - 15:30

Zestawienie znaków: Fundusze Europejskie, Rzeczypospolita Polska, Podkarpackie, Unia Europejska

Urzad Marszalkowski

Portal FE

Serwisy programów

 
 
 
 

© 2014-2022 Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
Domena chroniona przez SECTIGO

 Strona RPO 2020 na portalu Facebook    Strona RPO 2020 na portalu Youtube     Instagram     Kanał informacyjny nagłówków wiadomości RSS