Poniższe odpowiedzi zawierają wyłącznie odniesienie do pytań. Wiążące rozstrzygnięcie wszelkich kwestii należy do kompetencji Komisji Oceny Projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, na podstawie szczegółowej analizy kompletnej dokumentacji projektowej złożonej przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonego naboru wniosków o dofinansowanie. Informacje podane w formie odpowiedzi na przesłane drogą elektroniczną pytania nie mogą stanowić podstawy do formułowania jakichkolwiek roszczeń.

Proszę o informację, czy w tabelach finansowych dane za II półrocze (VII-XII) 2019 należy podać narastająco od 01/2019 - 12/2019 czy też bezpośrednio za II połowę 2019 roku? Szczególnie jest to istotne w kwestii obliczeń przepływów pieniężnych, w których ważny jest stan środków na początek okresu. Jeżeli okaże się, że należy podać informacje bezpośrednio za II połowę 2019 roku to czy należy gdzieś podać dane za cały rok 2019?

Zgodnie z poleceniem w części D biznesplanu, należy wprowadzić dane finansowe dla dwóch poprzednich lat obrachunkowych, okresu bieżącego oraz przygotować prognozę na okres realizacji projektu oraz trzech lat od momentu jego zakończenia.

Dane finansowe w części D biznesplanu mają odzwierciedlać rzeczywistą sytuację finansową przedsiębiorstwa lub w przypadku prognozy być poparte realnymi przesłankami ich oszacowania.

W związku z powyższym, w przypadku gdy dane finansowe prezentowane narastająco od 01/2019 do 12/2019 r. będą w większym stopniu odzwierciedlać rzeczywistą sytuację finansową w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo, dopuszczalne jest dokonanie modyfikacji tabeli w ten sposób, że w kolumnie Okres bieżący I półrocze (I-VI) 2019 należy przedstawić dane z pierwszego półrocza roku 2019 natomiast w kolumnie II półrocze (VII-XII) 2019 można zmienić tytuł na Rok 2019 i przedstawić dane za cały rok 2019 narastająco. Analogicznie należy postąpić w pozostałych tabelach. Informacja w ww. zakresie powinna znaleźć się w polu Uwagi w części D biznesplanu.

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie (numer naboru RPPK.01.04.01-IZ.00-18-007/19) aby wykazać prawo do dysponowania nieruchomością?
 

Zgodnie z Instrukcją wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie pkt 5 wnioskodawca na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie musi posiadać prawo do dysponowania nieruchomością na cele związane z realizacją projektu.

Należy przedłożyć dokument potwierdzający, że wnioskodawca posiada prawo do dysponowania nieruchomością, w/na której będzie realizowany projekt tj. dokument potwierdzający prawo własności, użytkowania wieczystego, dzierżawy, najmu itp. Przedłożony dokument musi wskazywać dokładny adres nieruchomości, numer działki (dane powinny być zgodne z informacjami zawartymi we wniosku o dofinansowanie), przeznaczenie. Należy pamiętać, iż w przypadku dzierżawy/najmu itp. okres obowiązywania umowy nie może być krótszy niż okres realizacji projektu oraz obejmować okres trwałości.

Przykładowe dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością:

  • umowy cywilnoprawne przenoszące własność nieruchomości, zawarte w formie aktu notarialnego (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny)
  • odpis z księgi wieczystej/ wydruk z elektronicznej księgi wieczystej dostępny na stronie internetowej www.ekw.ms.gov.pl ,
  • wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków,
  • postanowienia i wyroki sądu (np. wyrok stwierdzający zasiedzenie nieruchomości, postanowienie o stwierdzeniu nabycia prawa własności nieruchomości),
  • umowa najmu, dzierżawy itp.

W przypadku zaświadczeń, wypisów, wyrysów, wydruków, odpisów itp. przedłożone dokumenty powinny być aktualne tj. wydane przez właściwy organ lub pobrane nie wcześniej niż miesiąc przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.

Interesuje mnie zakup maszyny współrzędnościowej. Kontaktowałem się z kilkoma wiodącymi firmami na polskim rynku i oprócz nowych maszyn polecano mi maszyny typu „retrofit”. Są to maszyny używane, które przeszły proces udoskonalenia, unowocześnienia oprzyrządowania, oprogramowania i są dostosowane do nowych wymagań. Maszyny posiadają nowe tabliczki znamionowe z datą unowocześnienia. Czy zakup tego typu maszyny będzie wydatkiem kwalifikowanym?

Zgodnie z katalogiem wydatków kwalifikowanych, dofinansowanie może zostać przyznane wyłącznie na zakup nowych środków trwałych. Maszyna, która miałaby być zbudowana/udoskonalona/unowocześniona na potrzeby realizacji projektu, powinna w całości składać się z fabrycznie nowych części aby mogła być uznana za nowy środek trwały. W związku z powyższym zakup maszyny typu „retrofit” nie będzie wydatkiem kwalifikowanym do dofinansowania.

Dzień dobry,

Jesteśmy zainteresowani złożeniem wniosku o dofinansowanie w ramach działania 1.4 Wsparcie MŚP poddziałanie 1.4.1 Dotacje bezpośrednie Typ projektu Rozwój MŚP- Numer RPPK.01.04.01-IZ.00-18-007/19. Projekt zakłada realizację projektu infrastrukturalnego, wymagającego pozwolenia na budowę. Na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie dysponować będziemy ostateczną/prawomocną decyzją
o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego oraz złożonym wnioskiem o pozwolenie na budowę. Szacujemy, iż prawomocne pozwolenie na budowę będziemy posiadać na moment ogłoszenia wyników konkursu.

W związku z powyższym:

  1. Czy dopuszczalne w ramach konkursu jest złożenie wniosku o dofinansowanie bez załączonej ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę i dołączenie jej do dokumentacji na moment podpisania umowy o dofinansowanie?
  2. Czy w związku z tym, iż wyciąg z dokumentacji technicznej będzie stanowił załącznik do prawomocnego pozwolenia na budowę, nie ma potrzeby załączania go do dokumentacji konkursowej w momencie składania wniosku o dofinansowanie?

  1. Zgodnie z pkt. 6 Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie w przypadku projektów obejmujących swym zakresem prace budowlane do wniosku należy załączyć „decyzję budowlaną”, czyli dokument potwierdzający uprawnienie do rozpoczęcia robót budowlanych: pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy/robót budowlanych.
    Ostateczne pozwolenie na budowę/zgłoszenie budowy/robót budowlanych z potwierdzeniem braku sprzeciwu właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej, obejmujące cały zakres rzeczowy projektu, jest obligatoryjnym załącznikiem przedkładanym na moment złożenia wniosku o dofinansowanie.
    W związku z powyższym, załącznik nr 6 do wniosku o dofinansowanie tj. Kopia pozwolenia na budowę jest załącznikiem obligatoryjnym na dzień składania wniosku o dofinansowanie.
  1. Zgodnie z pkt. 7 Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie załącznik nr 7 do wniosku o dofinansowanie tj. Wyciąg z dokumentacji technicznej jest załącznikiem obligatoryjnym jeżeli projekt obejmuje realizację projektu infrastrukturalnego, wymagającego uzyskania pozwolenia na budowę lub dokonania zgłoszenia właściwemu organowi zamiaru wykonania robót budowlanych.
    Oznacza to, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do jego załączania do dokumentacji konkursowej na moment składania wniosku o dofinansowanie zgodnie z zapisami pkt. 7 Instrukcji przygotowania załączników…
    W przypadku inwestycji wymagającej pozwolenia na budowę, załączony do wniosku o dofinansowanie wyciąg z dokumentacji technicznej powinien stanowić jego załącznik, co powinno być potwierdzone pieczęciami odpowiedniego organu.

 

Czy istnieje wymóg że Opinia o innowacyjności ma potwierdzać innowacyjność produktu na dany moment (np. na dzień złożenia wniosku)?

Czy uznana będzie Opinia o innowacyjności wystawiona np. pół roku przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?

Zgodnie z kryterium merytorycznym standardowym pn. Innowacyjność produktowa oraz zgodnie z kryterium merytorycznym jakościowym pn. Stopień innowacyjności produktu/usługi, a także zgodnie z zapisami pkt. 10 Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie opinia o innowacyjności powinna być sporządzona na wzorze będącym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, na wniosek wnioskodawcy przez jednostki wymienione w załączonym wzorze.

Do oceny dopuszczane będą także opinie o innowacyjności sporządzone na innym formularzu, jeżeli zostały wydane przed datą ukazania się dokumentacji konkursowej przez właściwe jednostki oraz będą pozwalały na ocenę projektu
w zakresie wskazanym w kryterium.

W związku z powyższym, opinia o innowacyjności wydana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie może stanowić podstawę oceny innowacyjności produktu projektu, jeżeli swoim zakresem będzie wpisywać się w zakres wskazany w kryteriach oceny projektu.

Przykładowo, w przypadku innowacyjności w skali kraju opinia powinna potwierdzać iż, produkt/usługa charakteryzują się nowością ze względu na posiadane nowe cechy oraz funkcjonalność w porównaniu do rozwiązań stosowanych w kraju w okresie ostatnich 3 lat (licząc wstecz od daty złożenia wniosku). Zatem np. opinia o innowacyjności wydana we wrześniu 2016 r. (potwierdzająca innowacyjność produktu/usługi na moment jej sporządzenia) nie będzie brana pod uwagę.

Czy budowa stacji transformatorowej w celu zabezpieczenia budynku produkcyjnego gdzie prowadzę działalność, a zamierzam ruszyć z nowa działalnością, będzie kosztem kwalifikowanym?

Budowa stacji transformatorowej jest potencjalnie możliwa do dofinansowania. Należy jednak pamiętać, że nie może być to główny wydatek w planowanym projekcie
a parametry techniczne powinny być dostosowane do potrzeb wnioskodawcy i projektu. Za kwalifikowalne można uznać jedynie wydatki niezbędne do prawidłowej realizacji projektu, które są ściśle związane z wprowadzaną nową usługą/nowym produktem przy uwzględnieniu katalogu wydatków wyszczególnionego w załączniku nr 7 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 -2020. Należy również pamiętać, że infrastruktura wytworzona lub nabyta w ramach projektu powinna stanowić własność wnioskodawcy.

Czy w przypadku inwestycji polegającej na budowie zakładu produkcyjnego, dokonanie jednego wpisu w dzienniku budowy tj. organizacja placu budowy oraz zgłoszenie inwestycji budowlanej do PINB, przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, należy uznać za rozpoczęcie prac związanych z realizacją inwestycji?

Zgodnie z §4 pkt 13 Regulaminu konkursu „pomoc może zostać udzielona pod warunkiem, że prace nad realizacją projektu rozpoczną się po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Przez rozpoczęcie prac należy rozumieć rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac.”

Zapisy pkt. 6 Instrukcji przygotowania załączników do wniosku
o dofinansowanie
wyjaśniają, iż przez rozpoczęcie prac należy rozumieć rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją, które są udokumentowane wpisem
w dzienniku budowy. Zgodnie z art. 41 Prawa budowlanego, rozpoczęcie budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy. Pracami przygotowawczymi są:

- wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,

- wykonanie niwelacji terenu,

- zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,

- wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.

W związku z powyższym, wpis w dzienniku budowy w brzmieniu „organizacja placu budowy oraz zgłoszenie inwestycji budowlanej do PINB” przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie należy uznać za rozpoczęcie prac związanych z realizacją inwestycji, co oznacza iż pomoc w ramach przedmiotowego konkursu nie może zostać udzielona.

Należy pamiętać, iż w każdym przypadku Instytucja Zarządzająca może zażądać przedstawiania kopii dziennika budowy w celu weryfikacji daty rozpoczęcia robót budowlanych.

Zwracam się z prośbą o udzielenie wyjaśnień w zakresie zapisów dotyczących Kryterium merytorycznego jakościowego pn. Prace B+R przeprowadzone przez wnioskodawcę.
Mając na uwadze iż, „Warunkiem przyznania punktów jest potwierdzenie, że planowana inwestycja w ramach projektu jest wynikiem prac B+R, realizowanych  
i zakończonych przez wnioskodawcę lub na jego zlecenie, w okresie ostatnich trzech lat, licząc do dnia ogłoszenia konkursu.”, proszę o udzielenie informacji:
- Czy prace B+R przeprowadzone lub ukończone przez wnioskodawcę samodzielnie po dacie ogłoszenia konkursu nie otrzymają punktacji w tym kryterium?
- Czy w przypadku zakończenia zgodnie z terminem zleconych prac B+R, płatność za przeprowadzone prace może zostać zrealizowana w terminie późniejszym tj. po dacie ogłoszenia konkursu? Czy w takiej sytuacji przeprowadzone prace badawcze nie zostaną ocenione jako niezakończone  
w terminie, bez możliwości uzyskania punktów w ramach przedmiotowego kryterium?
- Czy konieczne jest dokonanie zgłoszenia przedmiotu wdrożenia do Urzędu patentowego przed datą ogłoszenia konkursu, czy może to nastąpić w terminie późniejszym, przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?
- Czy wnioskodawca otrzyma punkty (ile?) jeśli zrealizował prace badawcze  
i uzyskał patent przed złożeniem wniosku o dofinansowanie? Czy prace B+R przeprowadzone samodzielnie przez wnioskodawcę bez uzyskania patentu otrzymają punkty w ramach przedmiotowego kryterium?

W odpowiedzi na pytanie dotyczące prośby o doprecyzowanie oraz udzielenie wyjaśnień w zakresie kryterium merytorycznego jakościowego pn. Prace B+R przeprowadzone przez wnioskodawcę uprzejmie wyjaśniam, iż warunkiem przyznania punktów w konkursie w ramach przedmiotowego kryterium jest potwierdzenie, że planowana inwestycja w ramach projektu jest wynikiem prac B+R, realizowanych i zakończonych przez wnioskodawcę lub na jego zlecenie, w okresie ostatnich trzech lat, licząc do dnia ogłoszenia konkursu. Wymóg 3 lat nie dotyczy wnioskodawców, którzy są w posiadaniu patentu.

Mając na uwadze powyższe:

  1. Przeprowadzone prace badawczo-rozwojowe muszą bezpośrednio dotyczyć opracowania/udoskonalenia produktu (wyrobu lub usługi) oraz mieć istotne znaczenie dla produktu będącego przedmiotem wdrożenia w ramach projektu, co oznacza, że ich brak uniemożliwi wdrożenie produktu.
  2. Realizacja prac B+R przez Wnioskodawcę lub na jego zlecenie musi zostać zakończona przed dniem ogłoszenia konkursu. Prace B+R przeprowadzone
    i zakończone przez Wnioskodawcę po dacie ogłoszenia konkursu nie będą stanowić podstawy do przyznania punktów w ramach kryterium merytorycznego jakościowego Prace B+R przeprowadzone przez wnioskodawcę.
    Jednocześnie, zwrócić uwagę należy na fakt, iż prace badawczo-rozwojowe realizowane i zakończone po dacie ogłoszenia konkursu nie mogą stanowić podstawy do ubiegania się o stosowanie limitów wydatków kwalifikowanych przewidzianych dla projektów w których przewiduje się wprowadzenie nowego lub ulepszonego produktu/usługi, będącego wynikiem przeprowadzonych prac B+R, zgodnie z kryterium merytorycznym pn. Projekt jest wynikiem prac B+R przeprowadzonych przez wnioskodawcę.
  1. W ramach kryterium ocenie podlega, czy wnioskodawca dysponuje prawami do wyników prac B+R, wynalazku zgłoszonego do ochrony patentowej/patentu stanowiących przedmiot wdrożenia w ramach projektu. W dokumentacji aplikacyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany do przedłożenia stosownych dokumentów potwierdzających fakt zakończenia realizowanych prac badawczo-rozwojowych oraz poświadczających dysponowanie prawami do wyników tych prac, wynalazku zgłoszonego do ochrony patentowej/patentu stanowiących przedmiot wdrożenia w ramach projektu. Płatność za przeprowadzone prace może zostać zrealizowana w terminie późniejszym np. po dacie ogłoszenia konkursu, jeśli wynika to z umowy (zamówienia) dotyczącego zlecenia wykonania prac B+R i/lub ustaleń z wykonawcą tych prac.
  2. Zapisy dokumentacji konkursowej nie nakładają na wnioskodawcę obowiązku dokonania zgłoszenia przedmiotu wdrożenia do Urzędu Patentowego przed datą ogłoszenia konkursu i zgłoszenie wynalazku w celu dokonania ochrony może nastąpić w terminie późniejszym, ale przed złożeniem wniosku o dofinansowanie (jeżeli wnioskodawca chce otrzymać punkty za posiadany patent).
  3. W przypadku badań opracowanych przez wnioskodawcę samodzielnie lub na jego zlecenie, które nie zostały zgłoszone do Urzędu Patentowego, punkty uzyskają tylko te badania, które wykażą IX poziom gotowości technologicznej.
  4. Punkty w ramach przedmiotowego kryterium będą przyznawane w oparciu o przedłożoną dokumentację aplikacyjną w następujący sposób:
  • przedmiot wdrożenia został opracowany samodzielnie przez wnioskodawcę lub na jego zlecenie i wnioskodawca uzyskał na niego patent lub dokonał zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym w celu uzyskania ochrony i jest w posiadaniu sprawozdania o stanie techniki z kategorią dokumentu A (dokument stanowiący znany stan techniki, ale niepodważający nowości i poziomu wynalazczego wynalazku) – 22 punkty;
  • przedmiot wdrożenia został opracowany samodzielnie przez wnioskodawcę lub na jego zlecenie i wnioskodawca dokonał zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym w celu dokonania ochrony – 16 punktów;
  • przedmiot wdrożenia został opracowany samodzielnie przez wnioskodawcę lub na jego zlecenie, ale nie został zgłoszony w Urzędzie Patentowym w celu uzyskania ochrony – 12 punktów.
Informacja w zakresie założeń do konkursu, którego ogłoszenie planowane jest w III kwartale 2019 r. w ramach osi priorytetowej I Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka, Działania 1.4 Wsparcie MŚP, Poddziałania: 1.4.1 Dotacje bezpośrednie, Typ projektu: Rozwój MŚP Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 - 2020

Zarząd Województwa Podkarpackiego przyjął najważniejsze założenia do konkursu w ramach działania 1.4 Wsparcie MŚP, poddziałania: 1.4.1 Dotacje bezpośrednie, typ projektu: Rozwój którego ogłoszenie planowane jest w III kwartale 2019 r.

Główne założenia do naboru wniosków o dofinansowanie w ramach działania 1.4 Wsparcie MŚP, poddziałania: 1.4.1 Dotacje bezpośrednie, typ projektu: Rozwój MŚP (PDF 167 KB)