W związku ze zmianą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, polegającą na zaprogramowaniu Instrumentu REACT-EU, w tym dodatkowych środków w ramach osi priorytetowej XI REACT-EU,
w dniu 31 maja 2022 r. Zarządu Województwa Podkarpackiego, Uchwałą nr 392/7858/22, ujednolicił zasady zaliczkowania i objął wszystkich beneficjentów realizujących projekty współfinansowane ze środków Instrumentu REACT-EU w ramach osi priorytetowej XI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 możliwością otrzymania zaliczki do wartości 100 % dofinansowania na poniższych warunkach.
Przekazanie i rozliczenie dofinansowania w formie zaliczki odbywać się będzie w oparciu o ogólne założenie przyjęte w § 7 umowy o dofinansowanie. Warunkiem wypłacenia zaliczki do wartości 100% dofinansowania w osi XI będzie przedstawienie przez beneficjenta, we wniosku o płatność zaliczkową, niezapłaconej faktury/faktury pro forma z odroczonym terminem płatności oraz pod warunkiem zakończenia weryfikacji dokumentacji dot. udzielonego zamówienia i poprawności zakresu rzeczowego projektu (zgodnie z obowiązującymi procedurami). Przekazane beneficjentowi, w jednej lub kilku transzach, środki w formie zaliczki mogą wynieść do 100 % przyznanego dofinansowania (co stanowi odstępstwo od ogólnej zasady sformułowanej w § 7 ust. 3 umowy o dofinansowanie). Pozostałe warunki przekazywania i rozliczania dofinansowania w formie zaliczki określone w umowie o dofinansowanie pozostają w niezmienionej formie. Beneficjent zobowiązany jest do rozliczenia zaliczki w terminie 1 miesiąca od dnia jej otrzymania (zgodnie z zapisami § 7 ust. 6 umowy o dofinansowanie).
Beneficjent decydując się na taką formę rozliczenia projektu, ponosi pełną odpowiedzialność w zakresie terminów realizacji zobowiązań w stosunku do dostawcy/wykonawcy. Dotyczy to szczególnie sytuacji, kiedy nie będzie możliwości uruchomienia zaliczki pozwalającej na zapłatę zobowiązań w terminach wynikających z faktury.
Podstawą wprowadzenia zmian w sposobie rozliczania projektów jest zgoda beneficjenta, przedstawiona w postaci Oświadczenia, złożonego w formie papierowej, którego wzór zostanie udostępniony na stronie IZ RPO WP 2014-2020, podpisanego przez osobę/osoby uprawnione do reprezentacji beneficjenta, składania oświadczeń oraz zawierania umów mogących skutkować zaciągnięciem zobowiązań majątkowych, zgodnie z przepisami właściwych ustaw oraz dokumentów statutowych danego podmiotu.
Warunkiem otrzymania wsparcia w formie zaliczki do wartości 100% dofinansowania będzie również wskazanie w ww. Oświadczeniu wyodrębnionego rachunku bankowego, na który zostanie przekazane wsparcie w formie zaliczki, i z którego beneficjent zobowiązany będzie do ponoszenia wydatków.
Podpisanie przez Beneficjenta ww. Oświadczenia oznacza nie tylko prawo do otrzymania zaliczki do wartości 100% dofinansowania, ale także podleganie warunkom, o których mowa pkt 1, nawet wtedy, gdy pobierana zaliczka nie przekracza wartości 60% dofinansowania.
Beneficjenci, którzy na podstawie obowiązujących zapisów umów mają prawo do otrzymania zaliczki w wysokości 60% dofinansowania, nadal mogą korzystać z zaliczek na niezmienionych zasadach, bez dodatkowych warunków, o których mowa w pkt 1.
Do pobrania: